Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Derma

SUMBANGAN DERMA PARTI KEADILAN RAKYAT PAHANG
Bank: Hong Leong Islamic Bank
Account: 1120 100 7698

DAFTAR PEMILIH BARU MERAGUKAN:SPR PERLU BERTANGGUNGJAWAB

Semakan terbaru Rang Daftar Pemilih Tambahan Suku Ketiga Tambahan 2009 (1 Julai hingga 30 September) yang dikeluarkan oleh SPR dilihat mempunyai banyak keraguan. Kebanyakkan daripada pemilih baru yang didaftarkan mempunyai kad pengenalan kod 02 dan 71 sedangkan bagi rakyat yang lahir di Negeri Pahang mempunyai kod 06. Apabila disemak melalui Pejabat Pendaftaran Negara kod 02 adalah mereka yang berasal dari Kedah manakala 71 tidak mempunyai rekod yang jelas mengenai negeri atau negara tempat kelahiran.

Ini amat meragukan sama sekali. Pihak PKR telah menjalankan siasatan dan mendapati bagi kod 02 adalah dari keturunan Myanmar di Kedah dan 71 adalah berketurunan Kemboja. Adalah amat meragukan apabila berlaku terlalu ramai penghijrahan masuk pengundi dari Kedah ke Parlimen Pekan. Oleh itu tidak hairan mengapa terdapat ribuan orang Myanmar dan Kemboja di Kampung Sg Miang, Kampung Sekukuh, Kampung Ketapang, Kampung Pasir Panjang dan Kampung Tanjung Agas.

Sejak beberapa tahun dahulu terutama sebelum Pilihanraya Umum ke 11 pada 2004 sebuah perkampungan Myanmar diwujudkan di Kampung Sg Miang. Mereka diberi rumah, tanah dan ada desas-desus mengatakan mereka juga diberi elaun sara diri tanpa apa-apa pekerjaan. Sekiranya benar ini telah benar-benar mencabar hak-hak penduduk tempatan terutama orang-orang Melayu dan kaum orang asal (asli). Ramai di kalangan penduduk tempatan yang tidak mempunyai tanah dan rumah malah ada yang telah memohon tanah tetapi masih belum mendapat sebarang jawapan. Lebih menyedihkan lagi bagi kaum orang asal yang langsung tidak dianugerahkan tanah bergeran. Ini umpama pepatah "kera di hutan disusukan anak di rumah mati kelaparan".

Perkara ini dilihat mempunyai kaitan rapat dengan keputusan Pilihanraya Umum ke 10 pada tahun 1999 apabila Datuk Seri Najib Razak (sekarang Perdana Menteri) hampir tewas, menang dengan hanya 243 undi majoriti. Oleh yang demikian anggapan penduduk Pekan yang ditemui bahawa terdapat usaha terancang bagi memenangkan Najib dengan majoriti yang besar dalam Pilihanraya Umum ke 12 dan Pilihanraya yang akan datang nampak sangat jelas. Sekiranya benar apa yang didakwa, jelas Najib dan UMNO telah mempergunakan SPR untuk merealisasikan hasrat mereka.

Oleh itu PKR Pahang menggesa SPR Pahang meneliti perkara ini dengan serius dan bertindak segera melakukan penapisan yang ketat terhadap senarai Daftar Pemilih. Kelewatan bertindak akan menyebabkan integriti mereka diragui dan hasrat untuk melihat pilihanraya dijalankan dengan adil dan telus tinggal harapan sahaja sedangkan hakikatnya tidak begitu.

ZAIDI AHMAD

0 comments: