Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Derma

SUMBANGAN DERMA PARTI KEADILAN RAKYAT PAHANG
Bank: Hong Leong Islamic Bank
Account: 1120 100 7698

"HANYA JAUHARI YANG MENGENAL MAKNIKAM"

"Hanya jauhari yang mengenal maknikam". Pepatah Melayu garapan nenek moyang ratusan tahun dahulu meninggalkan makna yang cukup mendalam. Pengertiannya penuh dengan maksud yang tersirat.
Kebelakangan ini media massa arus perdana hampir saban hari membuat serangan ke atas Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat (PR). Yang paling terkesan ialah PKR dan Ketua Umumnya, Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI). Saya melihat serangan ini tidak lebih daripada serangan politik bertujuan untuk melumpuhkan PKR. Sebelum kembalinya DSAI ke arena politik tanahair selepas bebas dari penjara, sejarah mencatatkan Parti Islam SeMalaysia (PAS) dan Parti Tindakan Demokratik (DAP) tidak dapat bersatu dan bekerjasama untuk menentang UMNO/BN. Dakyah sama ada secara nyata dan halus yang dimainkan oleh UMNO/BN sangat berkesan menyerap ke segenap lapisan masyarakat termasuk di kalangan penyokong parti pembangkang waktu itu.
Walau bagaimanapun sekembalinya DSAI ke kancah politik, beliau telah berusaha tanpa jemu untuk menyatukan PAS dan DAP di bawah satu bumbung bersama dengan PKR. Hasil usaha beliau ternyata mencapai kejayaan yang besar apabila ketiga-tiga parti tersebut bersatu di bawah PR. PRU12 pada 8 Mac 2008 menyaksikan PR berjaya memenangi 6 negeri termasuk Wilayah Persekutuan sebelum tinggal 5 negeri apabila Perak dirampas tanpa etika oleh BN.
Ganggu gugat ini semakin menjadi-jadi sehingga menyebabkan 3 orang Ahli Parlimen PKR bertindak keluar parti menjadi wakil rakyat bebas (agaknya mereka bermain wayang dan menunggu "durian runtuh" sebelum menyertai UMNO), manakala seorang lagi dipecat kerana melanggar disiplin parti (menyerang rakan PR secara terbuka). Gembar gembur dibuat oleh mereka ini kononnya ada lagi Ahli Parlimen PKR akan turut menjejaki mereka untuk keluar parti sehingga mencecah 10 orang. Kenapa 10 orang?
Apabila dikaji dengan penuh teliti angka 10 tersebut maka jawapannya ialah angka tersebut akan memberikan jumlah majoriti 2/3 kepada BN sekiranya mendapat sokongan dari Ahli Parlimen yang keluar dari PR. Ini secara langsungnya akan memberikan kelebihan kepada UMNO/BN untuk membuat beberapa pindaan dasar di Parlimen. Apa yang dijangkakan ialah usaha UMNO/BN untuk mengubah persempadanan semula kawasan pilihanraya sepertimana yang mereka lakukan sebelum Pilihanraya Umum ke 11 pada tahun 2004 yang memberi kemenangan besar kepada mereka. Satu lagi hasrat UMNO/BN ialah menggubal dan melaksanakan akta GST (cukai barangan dan perkhidmatan) yang akan memberikan pendapatan tambahan yang besar kepada kerajaan yang mereka terajui dengan cara membebankan rakyat. Tidak sukar kepada kita membuat telahan bahawa Ahli Parlimen bebas akan memberi sokongan kepada BN lebih-lebih lagi jika ada tawaran "durian runtuh". Soalnya kenapa mereka bertindak keluar dari PKR/PR? Adakah kerana prinsip perjuangan? Atau kepentingan peribadi? Atau mungkin juga seperti yang mereka perkatakan bahawa sudah hilang kepercayaan kepada kepimpinan parti? Jawapan yang paling tepat ialah hanya Allah SWT dan diri mereka sahaja yang tahu.
Namun begitu "sudah terang lagi bersuluh". Hilang kepercayaan yang macam mana? Setiap helah yang diutarakan oleh mereka nampaknya serupa dan telah di"skrip"kan. Malah ada yang dilihat terketar-ketar membaca teks ucapan seolah-seolah ketakutan, keliru dan tidak faham apa yang mereka ungkapkan. Itu sebenarnya adalah gelagat semulajadi manusia yang cuba "berlakon" sedangkan mereka bukanlah pelakon handalan. Bukan menghafal skrip malah membaca skrip yang terhidang di hadapan mata pun kelihatannya gugup dan tergagap-gagap. Nampak sangat mereka sendiri terkena "badi" lakonan yang tidak mendapat latihan mencukupi. Ingatlah, Allah SWT itu Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui ke atas segala sesuatu. Kita boleh menipu orang lain termasuk ibubapa tetapi kita tidak boleh menipu Allah SWT dan diri kita sendiri.
Apakah dengan keluarnya beberapa orang Ahli Parlimen ini mampu menggugat dan melemahkan PKR? Pada hemat saya setelah meneliti kepada jumlah pendaftaran kemasukan ahli baru parti dan sambutan kepada beberapa program yang dianjurkan, tidak keterlaluan untuk dinyatakan bahawa PKR semakin mendapat tempat dan sokongan di kalangan rakyat. Prinsip perjuangan yang jelas, matlamat membebaskan negara dari rasuah, menentang penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa, membela rakyat dari penindasan dan kezaliman, objektif untuk menyelamatkan khazanah negara dari dirompak oleh pemimpin yang rakus dan menghapuskan amalan kronisma dan nepotisma adalah pemangkin kepada iltizam PKR dan rakan-rakan PR. Semua ini adalah teras kepercayaan rakyat sebenarnya yang menjadikan PKR semakin kukuh dan teguh menongkah arus.
Media ciptaan UMNO/BN dan penulis upahan mereka menjangkakan PKR sudah sampai ke penghujung umurnya dan jelasnya akan berkubur. Itu kata mereka. Sayugia diingatkan PKR bukanlah sebuah parti yang diwujudkan oleh segelintir orang yang ada kepentingan peribadi. PKR adalah parti yang lahir dari aspirasi rakyat keseluruhannya yang bangkit memperjuangkan keadilan, kesaksamaan dan kebahagiaan di bumi Malaysia tercinta. Mereka bangkit menentang ketidakadilan sosial, ekonomi dan politik yang menekan kehidupan rakyat. Pendek kata PKR ditubuhkan dan berdiri teguh hasil dari keringat, airmata dan darah rakyat!!! Atas prinsip inilah saya berani berhujah bahawa PKR tidak akan mampu digugat oleh UMNO/BN dengan apa cara sekalipun, walaupun mereka menggunakan kekerasan, fitnah, material dan pelbagai kaedah yang lain.
Oleh itu amat sukar untuk diterima akal yang sempurna sekiranya kepergian Ahli-Ahli Parlimen ini dari PKR adalah atas prinsip perjuangan yang betul melainkan "ada udang di sebalik batu". Pun begitu apakah pemergian mereka ini tiada kaitan dengan gerakan licik UMNO? Mana-mana akal yang sempurna pun akan berfikir banyak kali. Tiada kaitan dengan UMNO? Gelihati memikirkannya. Tidak mengapa, saya tinggalkan untuk kalian semua memberikan jawapan masing-masing...
..."hanya jauhari yang mengenal maknikam"...
Sekian untuk kali ini...
...jumpa lagi.

0 comments: